Starter og slutter du din dag med din vante rute på de sociale medier? Hvor mange gange du tager den digitale (de)tour, er du sikkert ikke klar over? På de dårlige dage, lader du dig sikkert afbryde i dit daglige arbejde, for lige at tjekke Facebook, sende mails eller sms’e. Og så tilbage til arbejdet. Indtil næste distraktion.

I dag er vi online hele tiden, og overfodrer os selv information og stimuli. Vores hjerne og krop er for længst mættet, men vi fortsætter. Det er jo ikke teknologien der er noget galt med, men måden vi bruger den på. Hvornår er smart-teknologien smart? Det er først farligt, når vi bliver afhængige. I dag er internetafhængighed en anerkendt mental forstyrrelse og man snakker om ’Phone addiction disorder’ og ’iDisorders’!

Smartteknologien tillader os selv at være flere steder på én gang. Vi kan tjekke mails, ordne indkøb, læse nyheder og tjekke de sociale medier, imens vi står i køen i supermarkedet eller venter på bussen. I vores higen efter effektivisering, har vi glemt at vores hjerner er bygget til at fokusere på én ting og filtrere distraktion. Vi har bildt os ind, at multitasking er en god kompetence som tillader os at accelerere i tempo. Konsekvensen er bare, at vi har sværere ved at monotaske; at gøre én ting ad gange er blevet svært for os. Vi mestrer ikke længere de langsommelige processer som f.eks. at fordybe sig i en god bog, analysere en kompleks situation eller bare at kede os.

Èn ting er hvad teknologien gør ved vores hjerner, en anden ting er hvad den gør ved vores relationer. Som mor møder jeg dagligt andre forældre på legepladsen, i vuggenstuen, i SFO’en – alle med vores mobiler lige ved hånden, bøjede nakker og næsen i det næste feed. Vores FOMO – Fear Of Missing Out – er blevet så stort, at vi tilsidesætter den virkelige verden for at få vores fix. Jeg ser børn, der reagerer ved vredt at hive telefonen ud af hænderne på forældrene. Andre børn reagerer ved at råbe (endnu) højere for at få opmærksomheden fra forældrenes telefon. Og andre igen gemmer deres forældres telefon i håbet om at få mere opmærksomhed. Disse børn er selv opflasket med iPads, figurerer (ufrivilligt) på Facebook fra den dag de er født, og selv samme børn kommer til at sove med telefonen under hovedpuden, så de altid kan være på. De er ’Generation Hypersocial.’

Når man er hypersocial har man kontakt til mange mennesker digitalt, faktisk flere end man har i virkeligheden – sådan face to face. Vi er konstant forbundne, men ikke sammen. Vi holder aldrig helt fri. Vi oplever et pres, når vi konstant ser vores sociale venners feed om det perfekte liv, de rolige børn, i overskudsramte hjem med økomad og selvpressede juicer. Det der især kendetegner børnefamiliernes forbrug af de digitale medier i dag, er en tendens til at forbruge uden en norm for digital opdragelse. At børnene er digitale firstmovers er en myte. De er nysgerrige forbrugere, men de er ikke digitale kompetente. For de har aldrig lært hvordan.

Vi ser en modtrend i disse dage. Der er mange som eksperimenterer med en digital detox. Det er ligefrem blevet hot, og de såkaldte dumb-phones er blevet moderne og et statussymbol. Jeg fornemmer, at vi vil se meget mere til den bevidste digitale forbruger, der forholder sig kritisk. Jeg selv er blevet meget mere kritisk – både på mine egne vegne, men også mine børns. Mange store virksomheder er med på trenden, og eksperimenterer med e-mail frie dage, hvor ansatte også gerne må slukke deres telefoner. Restaurationer forbyder mobiltelefoner, og nogle hoteller tilbyder at opbevare deres gæsters mobiltelefoner.

Hvis du ikke lige synes, at du kan undvære din ’smart’phone, så overvej hvordan du kan finde balance i din online vs. offline tid.

 

 

Her er et par tips som jeg selv er begyndt at bruge:

 

STOP
Sæt et stopur på hvor længe du vil være online ad gangen

INGEN LOKKEMAD
Slå notifikationer fra, så du ikke konstant bliver lokket af de røde ikoner

SCHHH
Sæt din telefon på lydløs, så den ikke forstyrrer dig, men du tjekker den når du selv har lyst

NO PHUBBING
Lad være med at bruge din telefon, når du er sammen med andre eller midt i en samtale. Det er da også uhøfligt hmpf!

FOMO
Spørg dig selv hvad du føler, at du går glip af ved at være offline? Spørg så dig selv, hvad du går glip af ved at være online?

OFFLINE FAMILIE
Lav en aftale i familien omkring, hvornår I har online-fri. F.eks. har vi telefonfri ved måltider. Det lyder logisk, men det er ikke altid gældende i alle familier, og nogle gange tænker vi ikke engang over det. Begræns skærmtiden ved at sætte et bestemt onlinetidspunkt på dagen, eller et tidsinterval for ugen.